Belajar berbelanja ikut kemampuan pendapatanOleh Nassrul Hakim Md. Jani (Utusam Malaysia)
beberapa
minggu lepas penulis dihubungi oleh seorang rakan yang sudah lama tidak
berjumpa untuk meminjamkannya sedikit wang untuk membayar hutang
'along' dalam masa terdekat. Penulis tertanya-tanya, bagaimana seorang
yang bergelar siswazah dan memegang jawatan sebagai eksekutif di
syarikat swasta terkemuka boleh terlibat meminjam wang dengan along.
Sekiranya
seorang eksekutif yang bergaji besar terperangkap dengan along,
biasanya mereka sudah berbelanja terlalu berlebihan daripada kemampuan.
Seseorang yang bergaji tetap biasanya mempunyai beberapa pilihan
sekiranya memerlukan wang antaranya ialah pinjaman peribadi dan kad
kredit.
Tetapi bagi mereka yang sudah terlalu banyak meminjam
dan potongan gaji sedia ada terlalu tinggi maka mereka tidak diterima
lagi untuk membuat pinjaman pada institusi-institusi kewangan yang sah.
Biasanya institusi kewangan mensyaratkan mereka perlu mempunyai baki
gaji tidak kurang daripada 40 peratus. Maka pada saat ini mungkin
mereka akan mencari along.
Sebenarnya masalah berbelanja lebih
daripada kemampuan adalah sesuatu yang membelenggu golongan pertengahan
seperti golongan siswazah yang memegang jawatan sebagai eksekutif,
pegawai tadbir, pensyarah dan jawatan yang setaraf dengannya.
Biasanya
bagi golongan bawahan, mereka memahami situasi dan kemampuan sebenar
dan tidak berbelanja lebih. Tetapi golongan pertengahan yang kerap
berbelanja melebihi pendapatan.
Menurut kajian "Indeks Keutamaan
Pembelian Pengguna" yang dijalankan oleh MasterCard Worldwide
menunjukan sebahagian besar rakyat negara ini berbelanja lebih daripada
pendapatan tahunan mereka untuk membeli produk yang bukan merupakan
barangan keperluan asas. Laporan ini disiarkan Utusan Malaysia pada 17
November 2008 yang lepas.
Antara perbelanjaan terbesar yang
dilakukan oleh seseorang individu ialah membeli kereta. Biasanya kereta
yang menjadi pilihan golongan siswazah yang baru memasuki alam
pekerjaan adalah kereta yang berharga dalam lingkungan RM45,000 hingga
RM65,000. Kereta yang berada dalam lingkungan ini ialah seperti Perodua
MyVI, Proton Wira, Proton Gen2, Proton Waja dan beberapa model lain.
Biasanya
seseorang yang merancang untuk membeli kereta hanya mengira bayaran
ansuran bulanan semata-mata tanpa mengambil kira pelbagai kos lain yang
terlibat apabila mereka menggunakan kereta.
Contohnya, jika gaji
mereka ialah sebanyak RM2,000, setelah ditolak semua perbelanjaan
terdapat baki sebanyak RM700. Katakan bayaran ansuran bulanan bagi
kereta yang ingin mereka beli ialah RM600. Maka dengan mudahnya mereka
menganggap bahawa mereka mampu membeli kereta tersebut. Tanpa mereka
memikirkan kos-kos lain yang datang sekali bersama dengan pembelian
kereta tersebut.
Perkara yang paling kerap mereka terlepas
pandang dan tidak dimasukan dalam perkiraan ialah kos yang tidak
memerlukan mereka membayarnya secara tetap pada setiap bulan seperti
insurans, cukai jalan, servis, penukaran tayar, tol, bayaran tempat
letak kereta dan yang paling penting kos petrol.
Untuk
menghuraikan perkara ini kita ambil satu situasi. Katakan seorang
siswazah yang baru bekerja membeli sebuah kereta berharga RM55,000 dan
membayar RM5,000 sebagai bayaran pendahuluan. Baki sebanyak RM50,000
akan dibiayai dengan pinjaman dari institusi kewangan.
Jika
pembayaran dibuat selama 96 bulan atau pun lapan tahun dengan kadar
faedah empat peratus setahun maka dia perlu membayar ansuran bulanan
sebanyak RM690 sebulan. Berdasarkan contoh itu, kita andaikan kereta
tersebut digunakan sejauh 20,000 km setahun. Maka ia perlu diservis
sekurang-kurangnya empat kali.
Sekiranya purata kos sekali
servis ialah sebanyak RM150 maka jumlahnya sebanyak RM600 setahun.
Dalam kajian penulis, dengan harga petrol RM1.80 seliter, kos petrol
bagi perjalanan sejauh 20,000 km ialah RM4,000 setahun iaitu 20 sen
bagi setiap kilometer.
Kos untuk insurans dan cukai jalan ialah
dalam lingkungan RM1,000 setahun. Katakan kos bayaran letak kereta
purata RM2 sehari (sebenarnya jauh lebih tinggi) maka jumlah kos
bayaran tempat letak kereta ialah sebanyak RM730 setahun.
Jumlah
keseluruhan kos-kos tambahan yang kita kira ialah RM6,330 setahun. Jika
dibahagikan dengan dua belas bulan maka jumlahnya ialah RM527 sebulan.
Dan ditambah dengan bayaran ansuran bulanan kereta sebanyak RM687 maka
jumlah kos sebulan bagi kereta ialah RM1,214 iaitu lebih separuh
daripada jumlah gaji mereka.
Ini tidak termasuk kadar tol bagi
mereka yang kerap melalui jalan bertol dan kos kerosakan kenderaan yang
perlu dibaiki jika berlaku kerosakan luar jangka. Kos akan meningkat
bagi mereka yang bekerja jauh dari kampung.
Tidak keterlaluan
untuk mengatakan bahawa seseorang yang baru mendapat pekerjaan sebagai
eksekutif dengan gaji antara RM1,500 ke RM2,000 sebenarnya tidak mampu
untuk menggunakan sebuah kereta hatta Proton Wira baru. Ini adalah
realiti.
Kereta yang paling sesuai untuk mereka ialah kereta
yang berada dalam lingkungan RM35,000 ke bawah. Malah jika mereka tidak
mahu mengalami bajet yang terlalu ketat lebih baik mereka menggunakan
motosikal berkuasa kecil.
Keadaan ini berlaku adalah kerana
tuntutan persekitaran yang telah meletakan satu standard secara tidak
langsung. Sesuatu yang menjadi kebiasaan orang sekeliling akan menjadi
tekanan kepada orang lain untuk mengikutinya. Keadaan menjadi lebih
teruk apabila berlaku situasi berlumba-lumba 'menunjuk' siapa lebih
kaya.
Diambil dari:
www.utusan.com.my