Momogunology Forum

This site ( MOMOGUN FORUM) is for forum lovers eager to discuss anything positive on Momogun Ethnic and its people. Share with us on anything especially related to Momogun people positively.
 
IndeksPortalCalendarGalleryFAQPencarianAnggotaGroupPendaftaranLogin
Top posters
bushido
 
randagan
 
Admin
 
myki
 
Enuvung
 
paraivagas
 
nikhmedia
 
bon
 
Ferr
 
Randavi
 
Latest topics
Affiliates
free forum
Facebook
Follow us on Twitter
Momogunology Links

MOMOGUNOLOGY GROUP  

Momogunology Centre

Momogunology Blog

Randagan Extra Blog

The Rungus Times

Resipi Momogun

Momogun Chat Room


TAMU ONLINE TOKOU
Momogun Trade Union

 

MOMOGUN SANDAD
Rungus Education
Sabah's Last Frontier
Rungus People Blogspot

Sahabat Felda Forum
Mikakambai Forum

 

SABAH FORUM

I love Sabah Forum

Sabah Forumotion

Nunuk Ragang Forum

Sabah Forum

Kadazandusun Forum

 

NEWSLINK

New Sabah Times
Sabah Daily Express
The Borneo Post Online
Malaysia Kini
Berita Harian
Utusan Melayu

User Yang Sedang Online
Total 1 user online :: 0 Terdaftar, 0 Tersembunyi dan 1 Tamu

Tidak ada

User online terbanyak adalah 51 pada 14/11/2009, 8:28 pm
< class="" height="25"> Pencarian
 


 Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Perkenalkan diri.. jom
22/9/2008, 1:15 am by Admin
testing post

Comments: 60
Tulun kimaragang mantad KUS
24/6/2009, 4:49 pm by rumputt
Pertama sekali menorimakasi oku sid tuan admin sbb menuduk do lalan kumaa siti. Ong aso ih kesalaaan nah aeingin oku dot mogom-ogom poh siti...kaakalu ong waro poh tongo kuukupi hihihi!!! Very Happy

Comments: 2
Kakitangan Rasmi Momogunology Research Centre [MRC]
2/1/2009, 9:34 pm by bushido
Kepada pembaca yang terhornat,

Di sini pihak pengurusan Momogunology mengumumkan bahawa rakan rasmi dan tetap Momogunology baru 1 orang iaitu seperti senarai di bawah:

1. Ie. Randagan

Tugas-tugas tobpinai Randagan ialah dalam bidang:
- Kesusasteraan Kodori Momogun dan di bantu oleh saya
sendiri Ie. Bushido
- Kayu dan Herba Momogun


PERHATIAN:

kepada sesiapa yang berminat bergabung …

[ Full reading ]
Comments: 6
Sebuah seruan dari pendiri Momogunology
1/1/2009, 6:38 pm by bushido
Para pembaca yang terhormat,


Hari ini saya hendak meminta Anda untuk mendukung Momogunology dengan pelbagai sejarah lisan, boros momogun, tuturan, usuran, bvahul dan apa saja bentuk kesusasteraan momogun rungus.

Mungkin ini kedengarannya aneh mengapa Momogunology perlukan semua itu?

untuk pengetahuan anda, Momogunology ialah salah satu-satunya projek web paling populer dan paling banyak …


[ Full reading ]
Comments: 3
Kopivosian Tadau Kinosinaan
3/1/2009, 4:54 pm by bushido
Saya ingin ucapkan Happy Birthday kumaa tobpinai Randagan.

ndak lama lagi tu... 1 hari lagi sampai sudah tadau kinosinaan.

Comments: 5
Momogun Pitas
11/1/2009, 8:42 pm by pinsan
Bah mari lah bah kenal2 sama saya..orang momogun dari pitas juga bah ni.

Oh ya kpd tuan admin, saya ada meleetakan nama forum tuan di website saya seperti di signature saya tu.

Comments: 3
kopivosian rumikot kumaa momogun sandad
18/10/2008, 8:46 pm by Admin
kopivosian kumaa ahli momogun sandad...

selamat bergabung...

Comments: 3
Di sebalik kehidupan ini...
23/11/2008, 11:37 am by Admin
Saya masih ingat masa saya kecil. Keluarga saya besar dengan adik-beradik yang ramai. Makanan harian kami jarang sekali makan daging setiap hari sayur (pelbagai jenis sayur yg tiada dijual di pasar kerana terdiri daripada sayur tradisional yang hanya dapat diperolehi di hutan sahaja).

Dari pada rebung buluh sehinggalah kepada tivak polod, tomborua yang pahit, betik, jantung pisang dan …


[ Full reading ]
Comments: 5

Share | 
 

 Petua-petua untuk kesihatan

Go down 
PengirimMessage
nikhmedia
Pinsan Haring


Jumlah posting : 43
Age : 31
Location : Kota Kinabalu - Pitas
Registration date : 11.07.09

PostSubyek: Petua-petua untuk kesihatan   6/8/2009, 4:40 pm

bah, apa petua2 untuk kesihatan tinan kita? ataupun petua untuk sembuhkan penyakit sekarang ini...

Ada kajian di Korea, kalau ada penyakit tekanan darah tinggi, selalu la makan bawang putih. Dalam dokumentari yg saya tingu, yg bawang putiih durang kasi rebus jadi lauk hari2 disamping lauk2 n sayur2 yg berkhasiat. Kajian secara saintifik membuktikan bawang putih sangat berkesan untuk mengubati penyakit high blood pressure.

Very Happy
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://nikhmedia.blogspot.com/
randagan
Pinsan Haring
avatar

Jumlah posting : 201
Location : Lahad Datu-Kudat
Registration date : 29.09.08

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   8/8/2009, 12:52 am

sbnarnya org runguspun banyak petua2 utk mengubati pelbagai penyakit..tp oleh krn perubatan modern lbh mudah diperolehi dan lbh diyakini, maka segala petua2 tlh dikesampingkan.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://sahabat.forummotion.com/
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   8/8/2009, 1:03 am

tobpinai randagan,
yalo Nikh dino dumuat sidikau kanangan ko it ongo herba dot momogun. ong sitid momogunology diti memang baiko dati [randagan] ot ogumu2 ot ilaan kanangan ko herba dot rungus.

salamat sodop
bushido
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
nikhmedia
Pinsan Haring


Jumlah posting : 43
Age : 31
Location : Kota Kinabalu - Pitas
Registration date : 11.07.09

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   8/8/2009, 11:15 am

randagan wrote:
sbnarnya org runguspun banyak petua2 utk mengubati pelbagai penyakit..tp oleh krn perubatan modern lbh mudah diperolehi dan lbh diyakini, maka segala petua2 tlh dikesampingkan.

perubatan moden pun sebenarnya berasal dari perubatan tradisional.. dari petua2 nenek moyang yg telah dikaji oleh ahli ilmuan, saintis dsbnya.. saya sedang berusaha utk mendokumentasikan tumbuhan ubatan masyarakat Rungus di Sabah.. sebelum ini sudah ada kajian yg dibuat oleh ahli akademik d malaysia tentang ubatan msykt Rungus, tapi belum cukup.. mungkin tobpinai randagan boleh bantu saya.. terima kasih. Very Happy
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://nikhmedia.blogspot.com/
nikhmedia
Pinsan Haring


Jumlah posting : 43
Age : 31
Location : Kota Kinabalu - Pitas
Registration date : 11.07.09

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   8/8/2009, 11:16 am

bushido wrote:
tobpinai randagan,
yalo Nikh dino dumuat sidikau kanangan ko it ongo herba dot momogun. ong sitid momogunology diti memang baiko dati [randagan] ot ogumu2 ot ilaan kanangan ko herba dot rungus.

salamat sodop
bushido

banal ino tobpinai.. hehe Very Happy
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://nikhmedia.blogspot.com/
bon
Pinsan


Jumlah posting : 33
Age : 34
Location : mana2 sajalah...
Registration date : 16.04.09

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   15/8/2009, 2:31 am

hemmmm,,,,...aku kuarang pasti klu bab tradisional ni....bab aku lebih tau klu yg moden skrang....moki banal oku po mitutran pasal do mongubat do moden ong obuli....obuli ka kawan?
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
nikhmedia
Pinsan Haring


Jumlah posting : 43
Age : 31
Location : Kota Kinabalu - Pitas
Registration date : 11.07.09

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   19/8/2009, 9:00 pm

bon wrote:
hemmmm,,,,...aku kuarang pasti klu bab tradisional ni....bab aku lebih tau klu yg moden skrang....moki banal oku po mitutran pasal do mongubat do moden ong obuli....obuli ka kawan?

obuli nopo ti kawan.. nunu nopo ot ozi ko dot monuturan, tu avantang ino... bah, nunu ka it mongubat moden ino tuturanon nu?
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://nikhmedia.blogspot.com/
bon
Pinsan


Jumlah posting : 33
Age : 34
Location : mana2 sajalah...
Registration date : 16.04.09

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   6/9/2009, 7:14 pm

sori lama x buka forum ni...hem pasal darah tinggi....
susa la mau ckp...selalunya....dara tinggi ni berpunca daripada makanan asavat ot kolestrol ong e tokou dati mangakan dot it ogumu minyak..dan yg kedua mknan2 y masin....boleh juga terjadi daripada faktor keturunan, stress, ubat2an...dan penyakit2 yang sewaktu dengannya....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bon
Pinsan


Jumlah posting : 33
Age : 34
Location : mana2 sajalah...
Registration date : 16.04.09

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   6/9/2009, 7:17 pm

tapi ka....avantang pong dati ong ki varo telahan d takou pasal ubat tradisional...contohnya..ini saya punya nenek yg cakap la...ong orualan dot tizab atau mahi tahi tokou...baiko mangakan dot untu do koliabas...engkod e ka....saya perna test...mcm ok jga la....tpi tak lawan la ubat moden yg ada skrang ni ba....
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user
bushido
Pinsan Haring


Jumlah posting : 415
Location : Kudat - KL
Registration date : 22.09.08

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   6/9/2009, 11:59 pm

bah isai ot varo telzaan..
yoku mah kagi, amu oku nakamit dit ongo herba2 dot momogun.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://www.momogun.page.tl
nikhmedia
Pinsan Haring


Jumlah posting : 43
Age : 31
Location : Kota Kinabalu - Pitas
Registration date : 11.07.09

PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   8/9/2009, 1:30 am

yoku iti pinsan nga mamit amit ogi.. subai ko kajalan no it kajian-ku bahagi diti herba2 momogun iti om varo ogi kadapat ku po kongsi siti.. sedang dlm proses ogi iti.
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://nikhmedia.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubyek: Re: Petua-petua untuk kesihatan   

Kembali Ke Atas Go down
 
Petua-petua untuk kesihatan
Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
Momogunology Forum  :: Momogunology General Discussion :: Sports & Health-
Navigasi: